0299 373 557 info@pinks.nl

Visual Merchandiser:

Someone who solves a problem you didn’t know you had in a way you don’t understand. See also wizard, magician

Over alles wat je ziet (en soms ruikt en/of hoort) in een winkel is nagedacht. Van het licht tot aan de indeling van de rekken en kleur van de inrichting. Alles om de mogelijke koper te verleiden iets te kopen.

Zonder dat je het vaak zelf in de gaten hebt word je gedwongen een bepaalde route te lopen in een winkel, denk bijvoorbeeld aan IKEA. Op deze manier kom je langs alle afdelingen en beleef je een zo optimaal mogelijke ervaring. Maar zelfs in winkels waar dit niet zo duidelijk is aangegeven, word je als klant toch een bepaalde richting op gestuurd. Alles om je te verleiden en uiteindelijk tot kopen te zetten.

En waar moet je dan op letten als je gaat visual merchandisen? Belangrijk is om van tevoren een bepaalde strategie te bedenken en daar je plan op aan te passen. Hierbij kan je denken aan kleur, seizoen, materiaal en draagmoment. Maar ook op merk kun je visual merchandisen.                            Je probeert per sectie een klein wereldje te creëren waarin alles bij elkaar past. In het geval van een modezaak, je zou een complete outfit bij elkaar moeten kunnen pakken van 1 rek.

Vorige week mochten wij voor PUMA een leuke Visual Merchandise klus doen bij een aantal winkels van Van Haren in Nederland en België. We hebben een kleine shop-in-shop neergezet en daar de jogging collectie van PUMA in gepresenteerd. Doordat we gebruik hebben gemaakt van het eigen systeem van PUMA valt het extra op in de winkels.